Subhanallah Wa Bihamdihi 1

Zikir Menjemput Kekayaan dan Keberkahan Rezeki

Bismillahirrahmanirrahim

Pagi ini , saya terpanggil untuk berkongsi salah satu RESEPI untuk menjemput kekayaan dan keberkahan rezeki dalam kehidupan. Dengan suasana ekonomi yang agak suram serta pelbagai cabaran kehidupan yang mendatang sedikit sebanyak isu kewangan menjadi salah satu faktor yang seringkali menjejaskan keharmonian dan interaksi dalam perkahwinan. Selalu saya sebutkan dan kongsikan dalam setiap program Life Coaching juga sesi kaunseling mohonlah apa sahaja yang baik-baik untuk kehidupan ini tapi jangan lupa mudah-mudahan dengan “permohonan hati” dan impian yang dihajati itu semoga ia dapat membantu perjalanan dunia dan akhirat yang lebih sukses dan bahagia. Begitu jugalah dengan konteks kekayaan, kelapangan dan keberkahan rezeki yang dipinjamkan Allah swt semoga ia dapat disumbangkan kepada usaha memertabatkan syiar Islam dan menolong agama Allah dan paling besar lagi semoga ia dapat mendekatkan lagi kita sebagainya hambaNya dengan keredhaan serta syurgaNya.  In shaa Allah bilamana “apa yang ingin kita beri dan kembalikan” itu yang kita nampak LEBIH BESAR mudah-mudahan Allah akan permudahkan dan memberkati setiap langkah dalam perjalanan ini dengan kejayaan dan kebaikan yang gemilang. Lebih-lebih lagi buat yang menjalankan perniagaan sendiri, kita tiada majikan dan MAJIKAN kita adalah Allah swt. Mohonlah pertolongan Allah, berbusiness denganNya In sha Allah perniagaan kita pasti akan menguntungkan bukan sekadar menguntung tetapi bakal ‘menakjubkan’ !

 

Hari ini saya kongsikan sebahagian lagi amalan yang kami suami isteri mengamalkannya dan alhamdulillah Subhanallah! Kemanisan bergantung harap kepada Allah…dengan meletakkan penyerahan diri dan pengaturan Agungnya mentadbir rezeki dan hari kami…alhamdulillah segalanya bagai indah, mudah dan pantas sekali cantik disiapkan Allah.  Kadang-kadang terasa miracle…dan magik pula …bertali arus rezeki Allah hadirkan ; perniagaan online kami terus mendapat sambutan walaupun TANPA marketing sejujurnya sejak beberapa bulan ini (dek kerana sibuk masing-maisng dengan urusan kerjaya tak sempat nak mengadakan masa untuk usaha marketing dsbnya namun Jeng Jeng Jeng ) bukan mudah untuk menjual produk bernilaian premium RM3k tapi dengan resepi ini segalanya Allah swt permudahkan. Itu belum lagi bab-bab rezeki yang lain.

Apapun diperingatkan selain permohonan hati kita kepada Ilahi, suburkanlah hati dan didiklah diri untuk selalu bahagia mentaati Allah dan mendekatkan diri denganNya ; bukan sekadar ada ‘keinginan atau impian’ yang ingin dipenuhi atau dikabulkan tetapi kita nak jemput rasa ‘seronok dan bahagia dengan Allah’. Mudah-mudahan nikmat Allah, anugerah kiriman juga ‘amanah’ dariNya tidak mudah membuatkan kita alpa dan lalai juah daripadaNya melainkan lebih hebat , taat dan dekat lagi kita dengan Allah kerana semuanya yang berlaku dengan izin dan kekuasaanNya jua. Semuanya untuk dikembalikan membawa saksi Allah dan menolong agamaNya , Islam yang kita cintai.

Saya jatuh cinta dengan sirah ini bagaimana Rasulullah saw memberikan solusi berkaitan soal rezeki yang sempit , mudah-mudahan ia dapat memberi INSPIRASI dan kebaikan kepada semua yang membaca perkongsian ini.

Diriwayatkan dalam “Shahih Bukhari” bahwa suatu ketika datang seorang lelaki mengeluhkan keadaannya kepada Rasulullah saw. Ia berkata, “Dunia ini telah berpaling dariku dan yang telah kuperoleh dari tanganku sangatlah sedikit.” Rasulullah saw bertanya kepadanya, “Apakah engkau tidak pernah membaca doanya para Malaikat dan tasbihnya seluruh makhluk yang dengan itu mereka mendapat limpahan rezeki?” Lelaki itu bertanya, “Doa apakah itu wahai Rasulullah?”

Rasulullah saw menjawab, “Subhanallah wa bihamdihi subhanallahil adzim, dan beristighfarlah kepada Allah sebanyak seratus kali diantara waktu terbitnya fajar hingga menjelang waktu shalatmu, dengan itu dunia akan tunduk dan merangkak mendatangimu, dan Allah menciptakan dari setiap kalimat tersebut Malaikat yang selalu bertasbih kepada Allah hingga hari kiamat dan untukmu pahalanya.”

Perbanyaklah Zikir Membaca “Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim” ...

“Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim”, Artinya “Maha Suci Allah dengan segala puji bagi-Nya, Maha Suci Allah yang Maha Agung.”

Zikir dengan menggunakan lafal “Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim” merupakan salah satu kalimat yang banyak dianjurkan di dalam hadits-hadits Nabi saw, antara lain sebagai berikut:

1) Rasulullah Saw bersabda : “Dua kalimat yang ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan, dan disukai oleh (Allah) Yang Maha Pengasih, yaitu kalimat subhanallah wabihamdihi, subhanallahil ‘Azhim (Mahasuci Allah dan segala puji bagi-Nya, Mahasuci Allah Yang Maha Agung).” (HR Bukhari 7/168 dan Muslim 4/2072);

2) Rasulullah Saw bersabda : “Sesungguhnya sebaik-baik ucapan kepada Allah SWT adalah kalimat subhanallah wa bihamdihi.” (HR Muslim dan Tirmidzi).

3) Diriwayatkan dari Abi Dzar. Rasulullah pernah ditanya, “Perkataan apa yang paling utama?” Beliau menjawab, “Yang dipilih oleh Allah bagi para malaikat dan hamba-hamba-Nya, yaitu subhanallah wabihamdihi (Mahasuci Allah dengan segala puji bagi-Nya).” (HR Muslim).

4) Rasulullah Saw bersabda : “Barangsiapa mengucapkan subhanallah wabihamdihi seratus kali dalam sehari, ia akan diampuni segala dosanya sekalipun dosanya itu sebanyak buih di laut.” (HR Muslim dan Tirmidzi)

5) Ibnu Umar ra meriwayatkan bahwa suatu ketika Rasulullah saw berkata kepada para sahabatnya, “Ucapkanlah subhanallah wa bihamdihi sebanyak seratus kali. Barangsiapa mengucapkannya satu kali maka tertulis baginya sepuluh kebaikan, barangsiapa mengucapkannya sepuluh kali maka tertulis baginya seratus kebaikan, barangsiapa mengucapkannya seratus kali maka tertulis baginya seribu kebaikan, barangsiapa menambahnya maka Allah pun akan menambahnya, dan barangsiapa memohon ampun, niscaya Allah akan mengampuninya.”

6) Dalam kitab “Syarhul Washiyah” diterangkan sebuah hadits mengenai keutamaan dzikir subhanallah wa bihamdihi. Dikatakan bahwa kalimat subhanallah wa bihamdihi adalah kalimat yang sangat dicintai Allah swt dan merupakan kalimat yang paling utama dari kalimat-kalimat lainnya.

Barangsiapa mengucapkannya maka akan tertulis baginya kebaikan yang banyak dan Allah akan menghapus dosa orang yang mengucapkannya walau dosa orang tersebut lebih banyak daripada buih yang ada di lautan.

7) Dalam musnad Imam Ahmad diceritakan bahwa ketika menjelang ajal Rasulullah saw, Beliau memanggil putrinya dan berkata, “Aku perintahkan engkau agar selalu mengucapkan subhanallah wa bihamdihi, karena kalimat tersebut merupakan doa seluruh makhluk dan dengan kalimat itulah semua makhluk mendapat limpahan rezeki.”

8) Abu Dzar berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah saw amal apakah yang paling dicintai Allah swt. Beliau menjawab, ‘Yang telah dipilih Allah untuk para Malaikat-Nya, yaitu subhanallah wa bihamdihi subhanallahil adzim.”

9 ) Dalam hadis riwayat Imam Muslim, zikir dengan ucapan lafal “ Subhanallahi wa bihamdihi ‘adada khalqihi,wa ridhaka nafsihi, wa ziinata ‘Arsyihi, wa midada kalimatihi’(Maha Suci Allah dan segala puji bagiNya sebanyak bilangan makhlukNya, dan sebesar ridha diriNya, dan seberat ‘Arasy-Nya,dan sebanyak hitungan kalimatNya).’ (Hadis riwayat Muslim)

Sekiranya perkongsian ini memberikan MANFAAT berbagilah dan panjangkanlah mudah-mudahan ada kebaikan dan rahmat Allah swt yang luas mengiringi perjalanan kita semua di dunia dan akhirat In sha Allah…Aamiin Ya Rabbal Alamin!

 

Salam Inspirasi ;

Hjh Aniz Hj Anwar

#kaunselor

#lifecoach

#happinesscoach

Facebook comments:

comments

Do not love
Discover Your Love Language

Leave a Reply