stay focus

Tips Memelihara Ketirisan Energi & Stay Focus…Jom Check This Out!

Assalamualaikum buat para sahabat yang di kasihi Allah! Terima kasih kerana terus setia menanti titip bicara tanpa suara dari saya …alhamdulillah lewat malam nie mata tidak mengantuk pula setelah teruji siang tadi dengan energi tubuh yang seakan biskut lemau masuk angin he he he siapa bilang therapist aka kaunselor tidak diujikan? Namanya makhluk Allah masa tidak diuji apapun SELALU BERBAIK SANGKA dengan Allah  mudah-mudahan akan LEBIH HEBAT membawa KESAKSIAN AGUNGNYA diberi energi dan perjalanan yang LEBIH AWESOME , insyaallah!Doakan saya ya para sahabat!

Semua orang tahu untuk sukses, bahagia dan berjaya dalam hidup ianya tidak akan pernah terpisah untuk mampu memiliki peribadi yang teguh, gigih dan komited dalam memburu impian dan cita-cita, betul tak? Dan pastinya jugalah ianya membawa maksud untuk berjaya mahu ataupun TIDAK individu perlu melewati TEKANAN. Ahaa! Tekanan ??Ohhh TIDAKKK …alergic sungguh dengan tekanan…he he he tekanan darah tinggi, darah rendah, stress, migrane, hormon tidak balance, gastrik, insomnia, itchyness hu hu hu hampir semuanya terkait dengan yang negatifkan?? Tapi sebenarnya jika dilihat dari sudut positif dengan TEKANAN inilah sebenarnya menolak kita terus maju dan ke hadapan. Emm…ya tak ya jugakan, dulu masa belajar sebab nak lulus dengan cemerlang diri ini gigih belajar…he he he…gigih ker??? Ho Ho Ho not so that gigih but I kept FOCUS when time for STUDY ~ penuh hadir berikan JIWA walaupun kadang kat kepala geylong teringat orang jauh…ha ha ha apapun TANGGUBGJAWAB MEMBERI BAHAGIA dan MENGUKIR SENYUMAN untuk ayah dan bonda tetap menjadi KEUTAMAAN dan matlamat. Begitu juga disebabkan INGINKAN KEHIDUPAN yang LEBIH BERMAKNA  saya membulatkan TEKAD meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana di dalam bidang kaunseling yang bidangnya totally difrent dari sebelumnya iaitu pembangunan hartanah…semua ini ada pengaruh TEKANAN…he he he…sindrom cinta tekanan nampaknya sayanie ~ cintakan THRILL dan CABARAN yang  membuatkan kehidupan itu LEBIH HIDUP dan BEWARNA! Dua-dua pun ada unsur pembangunan cuma satunya modal insan satunya he he he membangunkan sudut materi…macam mana mahu kaya dengan pembangunan dan pelaburan hartanah. Keduanya pun memang bidang yang SANGAT BEST untuk diterokai!Tapi ada satu yang membuatkan ianya LEBIH BEST iaitu bila bidang itu membuatkan diri ini LEBIH HAMPIR dan SELALU sahaja merasa sangat syukur, insaf dan bahagia kerana di celah-celah kehidupan ini ada insan yang teruji kehidupannya. Dalam kekayaan kufur terundang, dalam kemiskinan hina terundang akibat kealpaan dan kesombongan diri membenar hasutan syaitan menjadikan diri lapangannya. Apapun KASIH ALLAH itu juga TETAP HEBAT dan SANGAT LUAR BIASA bila RAHMATNYA diturunkan ; bila pintu taubat dibuka…Allahuakbar! Yang jelek, yang jijik, yang sombong, yang alpa bila pintu hatinya telah diketuk dan TERPILIH…segala warna-warni suram, hitam, kelabu bukan sekadar hitam mahupun kelabu yang pekat tiada MAKNA tetapi sebaliknya bermula perjalanan hitam, pekat, kelabu dan jerebu itulah INSAN lebih mengerti MAKNA KEHIDUPAN dan MENIKMATI KEJERNIHAN & KEINDAHAN hamparan dari yang esa.

Jadinya dingatkan disini para sahabatku ; buat kalian di luar sana yang mungkin saat ini kehidupan ini dirasakan sangat sarat teruji…BERTABAH wahai hati! BERTASBIHLAH…dan BERZIKIRLAH memohon penuh hadir dan berharap…MUNAJAT meminta pada sumber PEMILIK segala yang ada di dunia ini ; mudah-mudahan perjalanan bakal disuluh dengan penawar dan solusi benar diredhai yang dicari-cari selama ini. Siapa tahu jugakan melewati saya impian sahabat dimakbulkan Ilahi. Sama-sama insyaallah kita saling bergandingan melengkapi perjalanan ini.

Menyambung topik kita kali ini…Ya Benar dalam memburu impian kita sememangnya dituntut untuk HAVE A CLEAR PICTURE on what we’re going to achieve…your mind is your BLUEPRINT omputih cakap. Tapi kadang-kadang apa yang kita naktu tak dapat tangkap gambar yang clear sebab banyak sangat interruption aka interframe yang sengaja kita UNDANG ( he he he macam mana pulaktu ???haa caranya mudah sangat benarkan diri menternak energi negatif seperti BURUK SANGKA, IRI HATI, TIDAK PERCAYA, BUSUK HATI , TAKUT GAGAL dan pelbagai lagi penyakit hati dan minda yang sengaja di”bela”) . Dan ada pula TIDAK kita undang…contohnya masalah politik, negara dan sebagainya yang di luar kawalan kita. Apapun SUMBER hanya satu SOLUSINYA iaitu dengan KESEDARAN DIRI kita menjaga dan memelihara boundary ataupun sempadan diri walauapapun berlaku dengan MATLAMAT DIRI yang jelas, nawaitu dan tekad yang murni, komitmen diri yang padu usah benarkan apa yang berlaku di sekeliling kita mengesani jejak gemilang menikmati IMPIAN. Stay focus!!

Selalu benarkan diri di dedahkan dengan kebenaran-kebenaran yang MURNI, monolog diri yang positif, minda dan hati yang BERSIH  ; of course FEAR OF ALLAH is very very the important hanya dengan KESEDARAN ini mampu memelihara keharmonian dan ketenangan sempadanan diri yang benar-benar jujur dan luhur, Peribadi yang teguh, berani, yakin dan relaks pastinya menjadi aset yang paling beharga tatkala ujian mendatang kerana kita YAKIN ALLAH akan selalu bersama-sama hamba yang MEYAKINI JANJI-JANJINYA . Untuk kita insyaallah apapun yang disaji sebagai hiasan perjalanan menuju SYURGA ILAHI adalah merupakan sebuah perjalanan yang sungguh benar-benar membahagiakan walaupun terkadang mata palsu manusia melihatnya sebagai DERITA tetapi tetap di hati yang melewatinya ia tidak lebih daripada sebuah perjalanan untuk MEMBELI SEBUAH SYURGA YANG MAHAL DI SISI ALLAH SWT.

Semoga para sahabat yang membaca coretan ini akan LEBIH BAHAGIA, TERSENYUM dan YAKIN ; insyaallah bahagia yang dinanti pasti akan hadir lebih pantas apabila kita REDHA, MEMAAF dan BERANI melepas pergi semua kesalan silam, sedih, benci, rindu, dendam, marah, rindu, sepi, sunyi, kecil hati, kecewa dan hampa insyaallah lebih pantas juga HADIAH dan BAHAGIA juga KETENANGAN untuk menikmati IMPIAN SEJAHTERA yang sekian lama dirindui dan diidam-idamkan! Semuanya harus dimulai dengan MELIHAT KE DALAM DIRI! Insyaallah change from within we can bring change to others ; with a better world to live and better life to live…
Sandarkanlah PENGIKTIRAFAN Agung Allah dalam perjalanan ini insyaallah bila azimat ini digenggam erat dan padu mengekori langkah insyaallah hati akan selalu bahagia, tenang dan bersyukur.

I am MAGNET To R.A.H.M.A.T ALLAH ! Each day I live I choose to live with the GLORY POWER Of Allah keep in right step with me…with you and all the brothers and sisters. May Allah brings US closer to him and guide us to HIS Jannah! Aamiin Allahumma Aamiin Ya Allah!

Sehingga bertemu lagi!Jaga-jaga JANGAN BOCORKAN TENAGA dalam mengejar impian dan cita-cita para sahabat…he he he ingatan untuk diri saya juga hu hu hu amat memualkan apabila tersaji dengan pelbagai sogokan2 negatif setiap hari dan sebagai Individu yang mempunyai IMPIAN makanya BIJAKSANA menjaga mata, minda dan hati mudah-mudahan energi positif tidak akan tiris bila TER”tengok” mahupun TER”baca” yang tidak molek untuk ditengok mahupun dibaca.

Salam Inspirasi…

Facebook comments:

comments

EFT heart
Terapi-MiFiRo---13Mei2012-KSWellness

Leave a Reply